Under årens lopp har det blivit flera husbilsprojekt. Det började med
hembyggen alla på Mercedeschassie. Till slut hade vi prövat så många ideer att
vi kände oss mogna att köpa något fabriksbyggt.
Här följer nu en kort presentation på de projekt som vi har kört.
GullenGullen var vår första husbil. Den byggdes på ett MB306 chassie där vi höjde taket för att få ståhöjd i bodelen. Byggår 1984.
I
gasolkofferten fanns även plats för ett litet elverk
Vi hade till och med ett litet förtält
|
|
LivingstoneLivingstone var vårt första "stora" bygge var . Här gick vi inga genvägar utan startade från ett ramrent MB508 chassie. Bygget påbörjat 27 dec 1987. "Klart" våren 1988.
Bygget startade mitt i vintern så vi fick sätta upp ett litet presenningstak för att kunna jobba
Man fick passa på att svetsa när det var vindstilla!
Nu börjar vi sätta upp väggelementen. Tack vare sin konstruktion var dom mycket styva (sandwich)
Dags att börja med isolering innerväggar och fönster Taket i förarhytten var lite trixigt
Aldepanna. kylskåp och badrumssida.
Gasol skåp på gång. Originalfärgen fortfarande kvar på skåp och förarhytt.
Nymålad!! Fast utan stripes. Under en tid gick bilen under namnet "Vångsta Kyl och Frys"
|
|
AuroraHösten 1991 efter MHC's 10-års jubileum åkte vi till Hjo och köpte ämnet till Aurora. Hon hade tidigare gått i Östersund som skolbuss och nu senast i Hjo. Åkaren gjorde sig av med sina små bussar för att satsa på turistbussar.
Det första vi gjorde var att ta bort buss fönsterna. Sedan satte vi på plastlaminat för att täcka hålen. Det är samma laminat som Sala Kaross använder till kylbilar.
Bodelen fick isolering (i bussen fanns ingen isolering alls) och väggskivor av plyfa. Vi tog även bort upphöjningen under stolsraderna för att få ett plant golv.
Vi lade in golvvärme i bodelen. Längst bak ser man det som ska bli sängen, Den är byggd ovanpå det bakre lastutrymmet. Sängen fick också golvvärme. Både golvvärmen och sängvärmen utgör parallell slingor till bodelsvärmen. Elementen i bodelen utgörs av gamla busselement från Arboga busskrot. För att hålla vikten nere så långt som möjligt beslöt vi att bygga inredningen av lätt-skivor från Reimo i Jönköping. Skivorna är 12 mm tjocka och gjorda av poppel. Vi använde dessa skivor till allt; väggar, skåp ,lådor osv. Erfarenheten är god. Skivorna är formstabila och slår sig inte. Så här blev sovrummet. En fördel med att bygga i en buss är att bredden tillåter att man lägger sängen "tvärsöver". Sovrummet är alltid sovrum med permanenta sängar. Vi har gjort speciella ryggstödskuddar så att vi kan titta på TV i sovrummet.
Badrummet är tilltaget så att vi får plats med en standard duschkabin som står till höger om handfatet. Till vänster hittar vi vi toan.
Nu har Aurora varit i trafik ett tag och till och med fått sin markis
|